Wednesday, May 9, 2007

Countdown 7 Hari Lagi

Bahagian III

KONSPIRASI
ITR bergegas ke klinik. Dia mahu bercuti selama dua bulan. Kliniknya akan dikendalikan oleh dua doktor lain. ITR mahu menjalankan sendiri siasatan terhadap kes suaminya. Semalaman dia tidak tidur. Bukan memikirkan kata-kata Wanda tetapi memikirkan konspirasi yang mungkin dirancang terhadap suaminya.

ITR berkonfrantasi dengan sahabat karibnya, Osama yang kebetulan datang mencarinya di klinik.

“Aku tahu, suamiku bukan malaikat. Tapi takkan dia sanggup buat tindakan bodoh macam tu. Pasti ada orang yang sengaja mahu mengenakannya.”

“Maksud kau, konspirasi?”

“Ya! Sudah pasti. Dia tentu ada banyak musuh. Lebih-lebih lagi orang yang mahu merampas kedudukannya.”

“Ah, tapi suami kau cuma seorang ketua jabatan. Apalah sangat jawatan itu hingga ada yang sanggup nak rampas?”

“Tapi dia ada kuasa meluluskan tender. Tidak mustahil juga kalau ada yang tidak puas hati terhadap tender-tender yang diluluskan.”

“Tapi suami kau kenal benar dengan si mati. Macam mana nak kaitkan dengan orang lain pulak?”

“Kerana suami aku kenal dengan si matilah maka itu dinamakan konspirasi. Kalau tidak, tentu sukar hendak mengaitkan dia dengan pembunuhan itu.”

“Boleh pakai ke teori kau ni? Manisah, kau jangan terlalu ikutkan hati. Ini bukan Hollywood. Ini Kuala Lumpur!” Tegas Osama terhadap ITR.

“Aku akan buktikan yang teori aku ni benar. Kau kena bantu aku. Aku perlukan penyiasat persendirian yang paling cekap.”

“Yang paling cekap dah kena cekup.”

“Ahhhh....kenapalah begitu berat cabaran yang ku hadapi ini, ya Tuhan.” Akhirnya ITR berserah kepada Tuhan. Dia mengharap agar jalan terbuka luas untuknya. Dia ada tugas berat iaitu tugas untuk menyucikan maruah keluarganya yang sudah tercalar.

PERTEMUAN
Di celah-celah orang ramai, ITR ternampak seseorang. Meskipun jauh, namun kelibat orang itu memang dia kenal benar. Bukankah itu, Ronalina, yang dikatakan mati dibakar oleh OKT? Tapi bagaimana orang mati boleh hidup semula? ITR mengejib-ngejib matanya yang bulat buntang itu.

“Osama! Kau lihat itu! Bukankah aku dah kata bahawa ia satu konspirasi. Perempuan itu masih hidup. Suamiku tidak bersalah. Yahuuuuuu...suamiku tidak bersalah. Osama, cepat-cepat kita kejar perempuan itu dan bawa dia ke balai polis supaya tuduhan ke atas suamiku digugurkan!”

“Manisah! Manisah! Kenapa kau menjerit?”

“Osama, kau tak dengar ke? Aku kata Ronalina masih hidup! Itu dia, cepat kita kejar sebelum dia hilang!”

“Nanti dulu Manisah! Memang itu Ronalina. Tapi bukan dia yang suami kau bunuh!”

“Habis kalau bukan, siapa yang suamiku bunuh?”

“Anak kamu!”

“Anak ku?”

“Eh, anak aku masih hidup. Baru semalam aku jumpa mereka. Kau jangan nak tipu aku.”

“Wanie dah mati, Manisah!”

“Bohong, Wanie tak mati. Mana mungkin dia mati. Aku tak suruh orang bunuh Wanie. Aku suruh orang bunuh Ronalina!”

“Tapi, orang tu dah tersalah bunuh. Dia ingatkan Wanie tu Ronalina. Dia culik dan bunuh anak kau.”

“Habis tu kenapa suami ku yang kena tuduh?”

“Sebab dia nak selamatkan kau. Dia mengaku yang dia tersalah bunuh Wanie. Dia sebenarnya tahu yang kau hendak bunuh Ronalina.”

“Oh, tidak. Aku berdosa. Aku terlalu cemburukan perempuan itu hingga anakku sendiri jadi korban. Oh, tidak!”

“Polis dah tahu tentang itu. Suami kau akan dibebaskan. Dan kau akan ditahan. Sebab itu, kau perlu jalani pemeriksaan mental. Kalau kau disahkan mengalami gangguan mental, kau akan dilepaskan dari tuduhan membunuh.”

“Aku mungkin boleh bebas tapi aku tidak akan bebas daripada penyesalan yang akan menghantui hidupku.”

“Sabarlah Manisah, aku tahu kau tertekan kerana suami kau menjalin hubungan dengan perempuan lain. Tapi kau tidak boleh ambil jalan singkat. Membunuh bukan satu tindakan yang bijak. Lagi pun orang lain yang akan terima akibatnya.”

“Aku bersalah! Aku bersalah!”

“Mama, mama!” Tubuh ITR digegar.

“Oh, Wanda. Mama mimpi rupanya.” ITR segera beristigfar. Dadanya berombak menahan gelora. Memang mimpinya yang dialaminya itu sunggu menggerikan. ‘Terbunuh anak sendiri? Ah tidak mungkin akan terjadi,’ keluhnya sendiri.

“Mama, hari ini papa akan dibicarakan. Kita kena pergi awal ke mahkamah. Kalau tidak nanti kita tak dapat masuk.”

“Oh, papa belum dibawa ke mahkamah?”

“Belum. Papa masih dalam tahanan reman. Hari ini pihak pendakwa akan membacakan pertuduhan. Mama doakanlah agar papa segera dibebaskan kerana papa tidak bersalah. Hari-hari Wanda mohon pada ALLAH agar perkara ini berlalu segera. Wanda sedih tengok keadaan mama.”

“Kalaulah semua ini tidak berlaku.”

“Kalau ini tidak berlaku, mama dan papa akan bergaduh setiap hari kerana perempuan tu. Wanda memang harapkan dia mati!”

“Apa yang Wanda cakap ni? Wanda tak patut berniat begitu. Jangan rosakkan jiwa Wanda yang suci tu dengan kesilapan yang papa dan mama dah lakukan.”

“Wanda bukan sempurna mama. Meskipun Wanda mahukan yang terbaik dalam hidup Wanda tapi ada kalanya Wanda gagal mengawal perasaan!”

“Wanda menakutkan mama!”

-Bersambung

Cerita 1
Alhamdulillah, demam anak saya dah reda. Tapi sakit perut ini masih belum reda. Sekali sekala seperti digrip. Harap-harap penyakit ini tidak berterusan menjelang 16 hb nanti. Kalau tidak nayalah.

Cerita 2

Pa&Ma reunited. Dua mantan staf Pa&Ma kini kembali bertugas di majalah ini untuk menggantikan tempat Yan (bertugas di Jabatan Nuklear Bangi) dan Azah (Editor sebuah majalah baru terbitan Karangkraf...tunggu!!!!!)

Selamat kembali Naros& Ita.

Cerita 3

Deadline novel ke-4 semakin dekat...tapi ahghhhhhhhr aku belum siapppppp!!!!!

No comments: