Saturday, May 12, 2007

Countdown 4 hari lagi

Bahagian Akhir

PESALAH
Suasana tiba-tiba sunyi. ITR dan OKT saling berpelukan. Sayu dan hanya sendu sahaja yang kedengaran. Hakim sudah berlalu dari singah sana. Ketegangan bagaikan sudah terlerai. Tiada lagi berita sensasi yang dikejar kerana pemainnya sudah berubah. Tragedi Ronalina sudah terjawab.


Ronalina adalah mangsa keadaan. Dia menjalin hubungan intim dengan anak orang kenamaan yang sudah berkahwin. Lalu meminta OKT mengabui mata ibu bapanya. Akhirnya yang tersangka ialah OKT. Sedangkan dia sekadar menjadi orang tengah.

“Aku tak percaya!” Tegas Wartawan kepada Jurufoto.

“Percaya atau tidak, itu bukan masalah kau. Dah jom kita cari skop lain. Kalau tidak esok surat khabar tidak laku.”

“Kau ni tak ada benda lain ke nak fikir?”

“Yalah, kalau tak ada skop, nanti kita tak ada kerja. Kenapalah cerita ni berakhir macam ni. Anti klimaks betullah!” Rungut Wartawan.

“Saudara, saya ada sumber yang memberitahu bahawa perempuan tu bukan kekasih anak orang kenamaan. Tetapi bapa dia sendiri!”

“Betul ke?”

“Saudara kena siasatlah. Saya cuma dengar saja.”

“Eh, tak naklah. Kalau sumber tu tak benar, nanti tak fasal-fasal kena tidur dalam lokap. Siapa nak jaga anak bini saya? Terima kasih sajalah. Tunggulah orang lain buat laporan ni, baru saya turun padang. Kalau sorang-sorang tak berani.” Ujar Wartawan yang mengambil jalan selamat.

Kepentingan peribadinya tetap perlu diutamakan sebelum mengejar skop secara membuta tuli. Dari jauh dia nampak Manisah. Wanita itu membalas pandangannya, ada senyuman yang terukir. Tapi Wartawan tidak faham apa maknanya senyuman itu. Malah dia memang tidak mahu faham. Sedangkan bagi Manisah, dia puas kerana berjaya membuat semua orang keliru. Wartawan dan Jurufoto meneruskan langkah mencari skop terhangat.

TAMAT

Cerita 1
Bermula semalam 11 hb hingga 13 hb Mei, team Pa&Ma berkampung di Mid Valley Convention Centre di Tingkat 3 dan terletak di antara food court dan panggung wayang. Saya dan anak-anak buah berhempas pulas melayan pengunjung yang datang. Di sana kami mempromosikan buku terbaru Rahsia Anak Cerdas & Cergas bersama Pa&Ma keluaran Mei 2007. Alhamdullillah sambutan amat mengalakkan.

Selain Pa&Ma ada banyak booth dari syarikat lain yang mengambil bahagian dalam Karnival Mummy&Me pada tahun ini. Untuk pengetahuan semua, karnival ini diadakan khas untuk ibu hamil, bayi dan kanak-kanak. Memang meriah. Sesiapa yang berminat nak menyaksikan pelbagai acara menarik, jomlah ke sana.

Cerita 2
Parking rate mid valley dah naik! Dalam keseronokan bekerja di karnival, hati dirundung resah. Mana tidaknya. Rate parking di sini sudah macam rate parking majlis perbandaran. Sehari suntuk boleh jadi RM7.00 hingga RM9.00. Sekali masuk kalau hari cuti - RM3 dan setiap sejam tambahan RM1 dikenakan. Kalau masuk pukul 9.00 balik pukul 5.00, kira sajalah jumlahnya. Nak naik LRT pun lebih kurang je rasanya. Parking di Kelana Jaya RM3.00. Naik LRT dari Kelana Jaya ke Universiti lebih kurang RM2.00 (maaf anggarannya tak pasti). Lepas tu naik feeder bus terus ke lobby Mid Valley. Campur tambang pergi balik, lebih kurang samalah kosnya. Jadi, lebih selesa naik kereta...Hai serba salah jadi orang kota...hendak tak hendak kena layanlah juga segala kos yang perlu dibayar.

Cerita 3

Hari ini Yan datang jenguk kami di booth. Gembira dapat jumpa lagi. Yan ialah mantan staf Pa&Ma yang sudah bertukar kerja. Dia merindui kerja di Pa&Ma. Yalah dah biasa kerja macam adik-beradik, bila berpisah tentulah rindu. Semoga Yan tabah di tempat baru.





No comments: