Saturday, May 26, 2007

16 Mei 2007

KUL-HKG CX 720 0955 - 1330
HKG - BEJING CX 312 1645 - 2000

5.30 pagi bertolak dari Kota Damansara ke KLIA. Hujan sangat lebat. Saya dan Zahirah tumpang kereta Azah. 6.15 tiba di Berkumpul di KLIA, tiga jam lebih awal sebelum waktu penerbangan. Kami sebenarnya menyertai team Mingguan Wanita yang mendapat tajaan syarikat ke Beijing. Jadi, memang havoc sebab semua dari Karangkraf kecuali anak saya, Kak Min, Kak Nora, Yati, Din, Kak Kiah dan Sofi selaku penganjur (Ziarah Sutera Holidays).

Dalam flight Cathay Pacific, saya mula berasa pening, angin sudah datang. 6 jam memang menyeksakan. Tapi anak saya, Zahirah relaks saja. Lebih kurang 7.30 kami tiba di Hua Fu Hotel.

17 Mei 2007
Selepas sarapan roti yang disapu marjerin dan jam serta sebiji telur rebus, kami bergerak ke Dataran Tian Aun Men dan Kota Larangan (Forbidden City). Angin bertiup kencang dan udara agak sejuk. Yang paling seronok waktu ini adalah musim bunga dan bunga mawar pelbagai warna bertaburan di sana-sini. Yang pasti Bejing adalah sebuah kota yang indah, tenang dan bersih. Meskipun terdapat 13 juta penduduk di sini, tetapi kota ini tidak sesibuk Kuala Lumpur, Bandung atau Jakarta.

Lucu bila jurupandu kami, Budi (orang China tetapi fasil berbahasa Indonesia) membawa sebuah bendera kecil - Halal Tour - teringat Halal Gel. Kami bergerak berdasarkan bendera kecil itu sebab pelancong di kedua-dua tempat tersebut sangat ramai.

Selepas makan tengah hari di restoran muslim dan solat zohor di masjid Dongsi kami meneruskan lawatan ke Pusat Pemulihan Kedoktoran Tradisional China (Pusat Kajian Herba). Doktornya pun bercakap dalam bahasa Indonesia. Di situ kami diberi penerangan tentang perubatan tradisinoal China dan diberi urutan kaki percuma jika tambah urutan bahu kami perlu membayar 30 yuan bersamaan RM15. Zahirah siap tertidur kerana budak tidak boleh berurut. Syoknya kalau dalam tidur cam minah nihhh!
Sewaktu sedang diurut, beberapa doktor bersama jurubahasa akan datang memeriksa nadi. Saya dicadangkan mengambil 2 jenis ubat jika mahu hilang angin dan bersih dari jerawat. Harganya? Antara 150 Yuan hingga 260 Yuan. Tapi saya tidak beli.
Selesai makan malam (jam 7.00 mlm) kami bertolak pulang ke hotel. Tiba di hotel campak beg dan kami merayap ke kedai-kedai dan pusat beli belah berhampiran hotel (hotel kami terletak di tengah bandar). Yahoo..time to escape!

Bersambung

miss said...

hmm ziarah sutera ada website www.ziarahsutera.com.. dulu masa saya pergi sana pun travel guide tu lawak.. siap boleh bahasa indon jugak..