Monday, April 23, 2007

Penyakit Rohani

Penyakit rohani yang dianggap berbahaya ialah penyakit "keras hati". Di antara tanda-tanda penyakit keras hati itu ialah apabila tidak berasa gerun dan bersalah apabila melakukan maksiat dan tidak berasa seronok bila melakukan taat, tidak berasa gerun dengan neraka dan tidak teringin terhadap syurga, tidak berasa benci berkawan dengan syaitan atau iblis dan sebaliknya tidak berselera mendekati malaikat. - {Petikan dari buku Insan, Ingatlah! - tulisan Nik Abdul Aziz Nik Mat}

Benar dalam banyak kerumitan di dunia ini, hatilah yang paling sukar untuk dididik. Kita rasa kita baik tetapi sebenarnya belum cukup baik. Kita rasa kita tak jahat tapi sebenarnya sangat jahat. Mulut, lidah, tangan, kaki, fikiran, telinga, hidung dan kemaluan semuanya perlukan didikan. Semuanya boleh memacu ke arah kebaikan tetapi jika hati enggan, natijahnya yang lain boleh mengikut syaitan. Wallahualam.

1 comment:

Abang Long said...

Salam Hormat. Bila abang long baca buku ISLAM BOLEH, kata - kata hikmah dan penuh simbolik dari TG Nik Aziz, terasa mudahnya Islam dilaksanakan dan dipraktikkan.