Friday, December 18, 2015

Menjejak Si Cantik Lupin

Catatan 1

Penulis LIZA ALI
lizazahira@gmail.com
facebook.com/lizaalidotcom
Tawakallah.blogspot.com

Salam Hormat dan salam Jumaat,
Moga anda semua mendapat barokah daripada Allah S.W.T. 

Hari ini saya ingin berkongsi sebuah kisah perjalanan yang singkat tetapi amat bermakna. Pada 21 hb November 2015 yang lalu saya telah berkesempatan ke New Zealand. Alhamdulillah, negara itu memang indah khabar dan rupa. Negaranya sangat cantik dan bersih. 

Hari pertama di sana, saya sudah disajikan dengan pemandangan bak syurga.  Lupin di tasik Tekapo. Masya-Allah quawataillahbillah.

Bagaimana lupin ini boleh hidup begitu subur? Bunganya sebesar lengan dewasa. Saya dan kawan-kawan speechless. Kami menjerit dan bertasbih, Subhanallah, Subhanallah! Subhanallah! Air tasik yang membiru dengan berlatar belakangkan Gunung Cook yang bersalji di puncaknya. Di tebing itu bunga lupin bertaburan di merata-rata. Saat itu terkenangkan sebuah ayat:

Allah subhanahu wa ta'ala berfirman...

"Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahawa bagi mereka disediakan syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezeki buah-buahan dalam syurga-syurga itu, mereka mengatakan: "Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu". Mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang suci dan mereka kekal di dalamnya." Al-Baqarah: 25



Untuk gambar yang lebih profesional di sini saya kongsikan gambar kredit National Geographic.

Lupin atau nama saintifiknya Lupinus sebenarnya boleh dimakan. Ada 200 species Lupin di dunia ini dan ia merupakan keluarga kekacang. Lupin telah menjadi makanan manusia sejak lebih 3000 tahun lampau. Lupin putih Eropah (Lupinus Albus) merupakan kacang yang dijual dalam balang (seperti buah zaitun dan jeruk). Boleh dimakan dengan atau tanpa kulit. Hidangan Lupin paling biasa dijumpai di Eropah, terutama di Portugal, Sepanyol, Greece dan Itali. Sama seperti Brazil dan Mesir. 

Di Mesir, lupin dikenali dalam bahasa Arab sebagai ترمس Termes, dan snek yang popular di jalan selepas dibilas dengan air mengalir untuk menghilang alkoloid. Untuk lebih enak ia dimasak atau dipanggang. Di Portugal, Sepanyol, dan Sepanyol Harlem, mereka popular dimakan dengan bir. Di Lubnan, Jordan, Syria, Israel dan Palestin, kacang Lupin masin dan sejuk dipanggil Termos dan dihidangkan sebagai sebahagian daripada minuman beralkohol atau makanan ringan. 

Andean lupin atau tarwi (L. mutabilis) merupakan makanan yang meluas di Empayar Inca. Lupin turut digunakan oleh ramai orang asli Amerika seperti Yavapai di Amerika Utara. Lupins dikenali sebagai altramuz di Sepanyol, yang meminjam kata asal Termes dalam bahasa Arab ترمس. Kacang lupin digunakan untuk makanan yang berbeza, dari sosej sayur, tauhu atau tepung. Kacang ini mempunyai persamaan dengan kacang soya dan mempunyai potensi untuk dimajukan.
Kandungan proteinnya mirip dengan kacang soya tetapi kandungan lemaknya rendah. Ia juga bebas-gluten dan tinggi dalam serat, asid amino dan antioksidan serta boleh dianggap prebiotik. Lebih 85% lupin dunia ditanam di Australia Barat.



Nota: Pertama kali melihatnya tidak sangka ia boleh dimakan. Tetapi bila melihat kecantikannya dan terbau keharumannya, rasanya tidak tergamak hendak makan. Kecuali kalau dah terhidang seperti dalam gambar di atas. (Hehe)

No comments: